Перевищенням називається різниця висот точок. Знайти перевищення ми можемо, як різницю відміток по рейках. Якщо відлік більше, значить відмітка нижче. Припустимо, відлік по першій рейці назвемо "А", а відлік по другій "Б".

Отже, перевищення ми знаходимо, як різницю відліку h=А-Б(h=1000-980=20мм), при обчисленні перевищень дуже важливо звертати увагу на знак. Якщо ж при визначенні перевищень всі відмітки однакові (точки знаходяться на одній висоті), це означає, що поверхня рівна. Періодичність нівелювання підкранових шляхів (колій) проводиться 1 раз у 12 місяців і визначається Правилами будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів НПАОП 0.00-1.01-07 (с. 119).

Подумки уявляємо розріз рівня Балтійського моря, ставимо рейку на точку А (цієї точки відома висотна відмітка), потім ставимо рейку Б у те місце, в якому необхідно дізнатися висотну відмітку. Звітом по рейки починається від п`ятої рейки до візирної лінії. Якщо ми знаємо висоту точки А, ми легко зможемо з`ясувати висоту або відмітку другої точки Б, тому за першу точку беруть ту, яка вже відома або так звану задню точку, а другу точку називають передньою. В якості початкової точки зазвичай використовують спеціальний геодезичний знак, який називається репер. Репер може знаходитися в грунті, так званий ґрунтовий репер, або ж в стіні - стінний репер, він може бути також тимчасовий і постійний.

На будівельному майданчику використовують тимчасові репери. Це можуть бути і стінні, і грунтові, а так само штирі, закладні деталі і ризики. Необхідно пам`ятати, що точки на весь період будівництва повинні бути незмінні.

Припустимо, нам необхідно знайти точку люка, для цього нам необхідно встановити рейку на репер, і знімаємо звіт з точки А, потім знімаємо звіт з точки Б. Знаючи, точку А, тобто репера, ми обчислюємо позначку другої точки Б, використовуючи різницю відміток. У деяких випадках за початкову точку ми можемо прийняти будь-яку довільну, наприклад, при нівелюванні поверхні, найнижча точка буде мати найбільший звіт.

Згідно з чинним законодавством, на промислових об`єктах щорічно повинні проводитися обстеження кранових шляхів, рейок. До складу перевірки входить як зовнішній огляд, так і комплексні геодезичні дослідження, в склад яких входять:

    •    геодезична перевірка паралельності рейки;

    •    відхилення від осі кожної рейки;

    •    нівелювання - визначення перевищень між сусідніми рейками;

    •    визначення перевищень однієї рейки кожні 6 метрів;

    •    замірювання фактичних розмірів між рейками по осях.

Усі результати вимірів заносяться в спеціальні таблиці зі ЗНіП із зазначенням допустимих і фактичних відхилень для конкретного об`єкта. Також вказуються проблемні місця.